In actie!

We bezoeken evenementen en festivals om bezoekers op een positieve manier bewust te maken van het zwerfafvalprobleem en het publiek te activeren tot het opruimen van (eigen en andermans) afval. Voor het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs hebben we programma’s op maat ontwikkeld om leerlingen en scholieren van jong tot oud op een enthousiaste manier bewust te maken van het zwerfafvalprobleem en ze daarnaast op positieve manier aan het werk te zetten om hun buurt op te ruimen. In opdracht van gemeentes organiseren we Festival Superschoon, met als doel inwoners informeren over en enthousiasmeren voor een duurzaam, circulair leven.

Op grote banners lezen bezoekers onder onder andere wat de afbreektijden van zwerfafval zijn, en wat de gevolgen zijn van het achterlaten van zwerfafval in de natuur. Er is een ploeg mensen aanwezig om zwerfafval op te ruimen en zo het goede voorbeeld te geven. Deze mensen gaan op vriendelijke, toegankelijke manier in gesprek met bezoekers over zwerfafval. Mensen die gebruik maken van een PET-fles, krijgen ter inruil gratis een Dopper aangeboden. We delen een zwerfafval-bingospel uit, waarbij deelnemers kunnen afvinken wat ze aan zwerfafval tegenkomen. Omdat ze ook een afvalzak meekrijgen, ruimen ze ondertussen meteen het zwerfafval op. Uit de ingeleverde bingo-kaarten wordt een winnaar getrokken, die – uiteraard- een leuke prijs krijgt.