Voortgezet onderwijs: pubers aan de slag met hun schoolomgeving

Voor middelbare scholieren ontwikkelden we een aanpak op maat die werkt. We maken ze daarmee bewust van de urgentie van het zwerfafvalprobleem (in de buurt) en zetten ze aan tot het opschonen, adopteren en daarmee schoonhouden van hun eigen schoolomgeving.

Het programma bestaat uit drie lesuren:

– Een muzikaal programma, waarin informatieoverdracht plaatsvindt;

– Een verdiepingsles om de geboden informatie te borgen en leerlingen verder te enthousiasmeren;

– Een praktijkles met actieve aanpak van de snoeproutes en adoptie van het gebied door leerlingen (niet de school).

Tijdens de praktijkles komen alle leerlingen zelf in actie tegen zwerfafval. Dat doen we met vooraf uitgestippelde routes, zodat de buurt ook kan zien dat de leerlingen actief aan het opruimen zijn. Door die zichtbaarheid creëren we verbinding tussen buurt en  leerlingen. We voegen het element competitie aan de les toe, zodat jongeren door het wedstrijdelement zien hoeveel en wat voor troep er op straat rondslingert. Leerlingen uit alle vormen van onderwijs worden enthousiast van deze opzet. Stichting De Schone Stad biedt twee gastdocenten als aanvulling op de leerlingbegeleiding vanuit school.

Meer informatie, aanmelden of contact met de stichting?
Mail naar Sjaak Veeken via sjaak@stichtingdeschonestad.nl of laat uw gegevens achter via het contactformulier. We nemen zo snel mogelijk contact met u op.